رژیم غذایی غربی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد

25 اوت 2016 - در سطح جهانی، حدود 42 میلیون نفر در حال حاضر به زوال عقل مبتلا هستند و در این میان، نرخ بیماری آلزایمر به عنوان رایج ترین نوع زوال عقل در سراسر جهان در حال افزایش است.  به نظر می رسد مهم ترین عوامل خطر به نوع رژیم غذایی مرتبط باشد، به ویژه مصرف گوشت، شیرینی جات و فرآورده های لبنی با چربی بالا که مشخصه ی یک رژیم غذایی غربی است. شواهدی از این عوامل خطر، از مطالعات زیست محیطی و مشاهده اتی حاصل شده است که نشان می دهد میوه جات، سبزیجات، حبوبات،محصولات لبنی کم چرب، حبوبات و ماهی ها با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارند.

به عنوان مثال، زمانی که تغذیه ی افراد در ژاپن از رژیم غذایی سنتی ژاپنی به رژیم غذایی غربی تغییر کرد، نرخ بیماری آلزایمر از 1٪ در سال 1985 به 7 درصد در سال 2008 افزایش یافت.

با استفاده از مطالعات زیست محیطی و مشاهداتی که بمنظور تعیین عوامل خطر رژیم غذایی برای بیماری آلزایمر در چندین کشورانجام شده است، در یک مقاله ی بازنگری جامع از این مطالعات، که در مجله کالج آمریکایی تغذیه منتشر گردید، اطلاعاتی در این مورد بدست آمد.

علاوه بر بررسی ادبیات علمی، یک مطالعه اکولوژیکی جدید با بررسی شیوع بیماری آلزایمر در 10 کشور(برزیل، شیلی، کوبا، مصر، هند، مغولستان، نیجریه، جمهوری کره، سریلانکا و ایالات متحده) به همراه اطلاعات منابع تغذیه ای این کشورها از 5، 10 و 15 سال قبل از گرد آوری داده های مرتبط با شیوع آلزایمر، انجام شد. مصرف مواد غذایی گوشتی یا محصولات حیوانی( منهای شیر) 5 سال قبل از شیوع بیماری آلزایمر بالاترین همبستگی با شیوع بیماری آلزایمر را دراین مطالعه داشتند. در این مطالعه میزان خطری که هر کشور و یا منطقه برای ابتلا به بیماری آلزایمر با آن مواجه است بر اساس عادات غذایی آنها بحث شده است.

به نظر می رسد ساکنان ایالات متحده بویژه در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمربرای هر فرد در ایالات متحده حدود 4 درصد است که به احتمال زیاد ناشی از الگوی رژیم غذایی غربی است، که شامل مصرف مقادیر زیادی گوشت است.

نویسنده ی این پژوهش، ویلیام ب گرانت، می گوید: کاهش مصرف گوشت به طور قابل توجهی می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و همچنین خطر ابتلا به چند نوع سرطان، دیابت نوع 2، سکته مغزی و به احتمال زیاد بیماری مزمن کلیوی را کاهش دهد. او نتیجه گیری نمود که شواهد حاصل از مطالعات زیست محیطی و مشاهداتی و همچنین مطالعات مکانیزمی، نشان می دهد که الگوی غذایی غربی - به ویژه مصرف مقادیر زیادی گوشت در رژیم غذایی - به شدت با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و چند بیماری مزمن دیگر در ارتباط است.

 اگر چه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر با پیروی از رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای حدود یک دوم خطر این بیماری با رژیم غذایی غربی است، رژیمهای غذایی سنتی کشورهایی مانند هند، ژاپن و نیجریه، همراه با مصرف بسیار کم گوشت ، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمرتا  50٪ بیشتر از رژیم مدیترانه ای می شود.

منبع و سایت:

Journal of the American College of Nutrition, 2016; 35 (5): 476 DOI: 10.1080/07315724.2016.1161566

www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160825102121.htm